Επισμάλτωση Κοσμημάτων

Επισμάλτωση καλείται η τεχνική κατά την οποία
εφαρμόζουμε ένα λεπτό στρώμα γυαλιού πάνω σε μία μεταλλική επιφάνεια.
Το στρώμα αυτό, λειτουργεί εν είδει διακόσμησης και, μέσα από μια μεγάλη ποικιλία χρωμάτων,
δίδει  μιαν ιδιαίτερη ζωντάνια στο τελικό προϊόν.

Το γυαλί εφαρμογής αποκαλείται σμάλτο και η λέξη είναι Ιταλική.
Η ορθή ελληνική λέξη για την τεχνική τής επισμάλτωσης είναι υέλωμα ή υάλωμα.

Την τεχνική τής επισμάλτωσης
την εφήρμοσαν οι αρχαίοι Έλληνες ήδη από τα Μυκηναϊκά Χρόνια.
Χαραχτηριστικά έναι έξι χάλκινα δαχτυλίδια που βρέθηκαν στην Κύπρο,
κατασκευασμένα από μυκηναίους τεχνίτες, που αποτελούν μέχρι σήμερα,
τα αρχαιότερα κομμάτια που έχουν βρεθεί (14ος π.Χ. αιώνας).  
Εικάζεται, χωρίς να έχει αποδειχτεί, ότι πατρίδα τού γυαλιου είναι η Αίγυπτος.
Κατά την κατάληψη τής Βρετανίας, το 43 π.Χ. από τους Ρωμαίους και τον Ιούλιο Καίσαρα,
αναφέρεται πως βρέθηκαν εκεί οικιακά σκεύη διακοσμημένα με σμάλτο
κατασκευασμένα απο τους γηγενείς κατοίκους της τους Κέλτες.
Στο Βυζάντιο και στα Βυζαντινά Κοσμήματα η τεχνική αυτή έχαιρε μεγάλης εκτίμησης
και έχουμε πλήστα όσα δείγματα στα Μουσεία Βυζαντινής Τέχνης.
Η τεχνική τής επισμάλτωσης, μέσα από τους δρόμους τού μεταξιού, πέρασε στη Κίνα,
όπου λατρεύθηκε και αναπτύχθηκε ιδιαιτέρως. 
Τέλος, τον 14ο αιώνα μ.Χ. ήταν οι Γάλλοι τεχνίτες που τελοιοποίησαν αυτήν την τέχνη
και σε αυτούς ωφείλουμε τις διαφορετικές ονομασίες που έχουμε
στις ξεχωριστές τεχνικές επισμάλτωσης.

Cloisonnée 
Σε αυτήν την τεχνική, χωρίζουμε την επιφάνεια τού κοσμήματος ή σκεύους,
που θέλουμε να διακοσμήσουμε, σε τμήματα (cloisonnes - γαλικκά), με την χρήση συρμάτων,
τα οποία επικολλούνται στην επιφάνεια.
Στη συνέχεια, τοποθετούμε, σε μορφή σκόνης, χρωματιστό γυαλί - σμάλτο
στα ξεχωριστά τμήματα που έχουν δημιουργηθεί και βάζουμε το αντικείμε νο σε φούρνο.
Η σκόνη τού γυαλιού λιώνει, σε χαμηλότερη θερμοκρασία από το μέταλλο, γίνεται υγρή
και βγάζοντας το αντικείμενο από το φούρνο, το γυαλί - σμάλτο παγώνει και στερεοποιείται.
Τέλος, το παραγόμενο προϊόν λουστράρεται και έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα. 
Η τεχνική αυτή ήταν γνωστή στο Βυζάντιο με το όνομα περίκλειστο ή κυψελωτό σμάλτο.

      

Βραχιόλι με περίκλειστο σμάλτο, Βυζαντινής Τεχνοτροπίας, τού 10ου μ.Χ. αιώνα
Είναι διακοσμημένο με ανθέμια, πουλιά και ρόδακες
Βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη.και φυλάσεται στο Βυζαντινό Μοτσείο της.
Τα βραχιόλια - περικάρπια αποτελούσαν αναπόσπαστο εξάρτημα τής αμφίεσης
τών υψηλών αξιωματούχων τής Βυζαντινής Αυλής

Champlevée
Στην τεχνική αυτή, δημιουργούμε στην επιφάνεια τού μετάλλου εσώγλυφα τμήματα,
στα οποία τοποθετούμε τη σκόνη γυαλιού - σμάλτο και, όμοια, δια τής θερμάνσεως και ψύξεως,
θα υγροποιήσουμε και στερεοποιήσουμε αντίστοιχα το γυαλί - σμάλτο.

Plique a Jour που σημαίνει παράθυρο τής ημέρας
Στην τεχνική αυτή, σχηματίζουμε το επιθυμητό σχήμα και σχάδιο με σύρματα κολλημένα μεταξύ τους.
Η σκόνη γυαλιού τοποθετείται ανάμεσα στα σύρματα και όλο μαζί θερμαίνεται σε φούρνο.
Το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό και ομοιάζει με βιτρώ.  

Grisalle
Στην τεχνική αυτή, δημιουργούμε ένα υπόστρωμα από μαύρο αδιάφανο σμάλτο στη επιφάνεια.
Στη συνέχεια, συνεχίζουμε την επισμάλτωση με διάφαο σμάλτο, συνήθως, γκρι ή λευκό.
Το αποτέλεσμα είναι να φοντάρει το μαύρο σμάλτο πίσω από την τελευταία επισμάλτωση
και να δημιουργεί ένα ιδιαίτερο βάθος στο παραγόμενο προϊόν,  

Raku
Στην τεχνική αυτή, αντί υάλου που χρειάζεται να ψηθεί,
χρησιμοποιούνται άλλα πολυεστερικά υλικά που βγάζουν στο αποτέλεσμά τους
όχι μόνον πολλούς χρωματιμούς,, αλλά και έναν επιφανειακό ιριδισμό, μοναδικής ομορφιάς.  
Είναι μια νεότερη τεχνική που την επινόησαν κεραμοποιοί στην Ιαπωνία,
και γρήγορα βρήκε εφαρμογή και στην παρασκευή κοσμημάτων.

Φροντίδα
Το σμάλτο, είναι χρωματισμένο ψημένο γυαλί,
που σημαίνει ότι πρέπει να αποφεύγονται τα χτυπήματα στην επιφάνειά του
γιατί θα αποχτήσει γρατζουνιές ή και κινδυνεύει σε δυνατά χτυπήματα τού μετάλλου
λόγω ταλαντώσεων να υποστεί εσωτερικές ρωγμές. 

Επισκεφθείτε το site μας και δείτε :
όλα μας τα Κοσμήματα με Σμάλτο