Τα Χρυσά Κύπελα τού Βαφειού

Το ζευγάρι των εκπληκτικών χρυσών κυπέλλων, που ονομάζονται ''Κύπελλα Βαφειού'', 
θεωρούνται αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης. 
Τα επιδέξια φιλοτεχνημένα χρυσά αντικείμενα βρέθηκαν στον θολωτό τάφο του Βαφειού στη Λακωνία,
στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα.

Το ζευγάρι των κυπέλλων, που δημιουργήθηκαν πάνω από 3.400 χρόνια πριν,
ήταν προϊόν προηγμένης κρητομυκηναϊκής μεταλλοτεχνίας. 
Τα ευαίσθητα αντικείμενα παρουσιάζουν σκηνές στις οποίες κυριαρχεί ένας ταύρος, 
ο οποίος ήταν ένα πολύ σημαντικό ζώο σε πολλούς πολιτισμούς της Εποχής του Χαλκού στη Μεσόγειο. 

Τα Βαφειό Χρυσοκύπελλα 

Τα Χρυσά Κύπελα τού Βαφειού Λακωνίας

Στο πρώτο κύπελλο, μια σκηνή που απεικονίζει την ειρηνική σύλληψη ενός ταύρου 
τυλίγεται γύρω από ολόκληρο το αντικείμενο. 
Ένας άνδρας φαίνεται να δένει ένα σκοινί γύρω από το πόδι του ζώου 
καθώς ζευγαρώνει με μια αγελάδα, καθώς τρεις άλλοι ταύροι βόσκουν στο βάθος. 

Τα Χρυσά Κύπελα τού Βαφειού Λακωνίας

Στο δεύτερο, βίαιο, χρυσό κύπελλο Βαφειού που απεικονίζει έναν ταύρο να επιτίθεται σε έναν άνδρα. 

Στο δεύτερο κύπελλο δείχνει μια λιγότερο ειρηνική σκηνή, 
καθώς ένας ταύρος απεικονίζεται αιχμάλωτος σε ένα δίχτυ καθώς ένας άλλος, 
που πιθανότατα έχει δραπετεύσει, επιτίθεται σε δύο κυνηγούς. 
Ένας τρίτος άνδρας φαίνεται να φεύγει από την περιοχή. 

Τα περίπλοκα σχεδιασμένα κύπελλα πίστευαν παλαιότερα ότι κατασκευάζονταν από το ίδιο άτομο, 
που χρησιμοποιούσε δύσκολες τεχνικές για να χαράξει τα κύπελλα με λεπτές λεπτομέρειες. 

Ωστόσο, οι περισσότεροι ειδικοί πιστεύουν τώρα ότι δύο διαφορετικοί καλλιτέχνες έφτιαξαν τα κύπελλα, 
καθώς το πρώτο κύπελλο πιστεύεται ότι είναι πιο επιδέξια στολισμένο από το δεύτερο. 

Υπάρχει κάποια συζήτηση για το αν τα κύπελλα είναι μινωικά ή μυκηναϊκά. 
Πολλοί μελετητές πιστεύουν ότι τα κύπελλα απεικονίζουν μεθόδους σύλληψης ταύρων 
για τη διάσημη μινωική παράδοση του ταυροπηδήματος, 
και άλλοι έχουν συνδέσει τις εικόνες στα κύπελλα 
με αυτές που βρέθηκαν στους τοίχους του περίφημου μινωικού ανακτόρου της Κνωσού στην Κρήτη. 

Κάποιοι πιστεύουν ότι το πρώτο κύπελλο είναι μινωικό, ενώ το άλλο είναι μυκηναϊκό.