Η Φιλία στην αρχαία Ελλάδα

30 Ιουλίου - Διεθνής Ημέρα Φιλίας. 

Την πολυδιάστατη έννοια τής φιλίας στην ελληνική αρχαιότητα 
πληροφορούμαστε από ποικίλες αναφορές 
σχετικά με το θέμα στην αρχαία ελληνική γραμματεία. 
Ως επί το πλείστον, περιστρέφονται γύρω από την ανδρική φιλία, 
τις πολυποίκιλες εκφάνσεις της και τη σημασία της σε προσωπικό, 
κοινωνικό, εκπαιδευτικό, πολεμικό και πολιτικό επίπεδο. 
Με το θέμα έχουν ασχοληθεί σημαίνοντες ιστορικοί και φιλόσοφοι, 
όπως ο Ξενοφών και ο Αριστοτέλης, 
ενώ ο φημισμένος μυθοποιός Αίσωπος συγκεντρώνει 
όλη τη σπουδαιότητα τής φιλίας στο απόφθεγμά του 
'' φίλους κτίζε και μη χρήματα ''. 

Η φιλία μεταξύ γυναικών ήταν αυστηρά περιορισμένη εντός του οίκου, 
με επίκεντρο τις σχέσεις μητρότητας και συγγένειας. 
Σπανιότερα, φιλικές σχέσεις ανάμεσα σε γυναίκες 
αναπτύσσονταν και σε θρησκευτικό πλαίσιο, 
ενώ ισχυροί δεσμοί φιλίας με ποικίλες προεκτάσεις 
μπορούσαν να αναπτυχθούν και μεταξύ δασκάλας και μαθήτριας, 
όπως μαρτυράται για τη λυρική ποιήτρια Σαπφώ και τις μαθήτριές της. 

Στις σημαντικότερες στιγμές της ζωής τους οι γυναίκες 
περιστοιχίζονταν από τις πιο στενές φίλες και συγγενείς τους. 
Κορυφαία στιγμή αποτελούσε ο γάμος, 
το πρώτο βήμα για την εκπλήρωση του βασικού ρόλου της γυναίκας ως συζύγου και μητέρας. 
Στο πώμα αττικής ερυθρόμορφης λεκανίδας από τον Περιστερώνα Θεσσαλονίκης, 
που χρονολογείται περί το 350 π.Χ., 
απεικονίζεται πολυπρόσωπη παράσταση με σκηνές από τα επαύλια. 
Πρόκειται για την τελευταία στη σειρά ημέρα των τριήμερων γαμήλιων εορτασμών, 
οπότε οι συγγενείς και οι πιο στενές φίλες τής νύφης 
τής προσέφεραν τα δώρα τους, τα οποία ονομάζονταν επίσης επαύλια. 

Η Φιλία στην αρχαία Ελλάδα

Αττική ερυθρόμορφη Λεκανίδα με πώμα (ΜΘ 4880) 
Παράδοση από Περιστερώνα νομού Θεσσαλονίκης, περ. 350 π.Χ. 
Μόνιμη έκθεση: Ο Χρυσός των Μακεδόνων, Προθήκη 8. 
αποδίδεται πιθανότατα στον «ζωγράφο του Μαρσύου», 
κορυφαίο αγγειογράφο του 4ου αι. π.Χ. 
Η επιλογή του θέματος συνάδει απολύτως με τη χρήση του αγγείου 
ως σκεύους για την τοποθέτηση ειδών καλλωπισμού της νύφης 
ή για τη μεταφορά τών δώρων της. 
Τα τελευταία θα μπορούσαν να μεταφερθούν και μέσα σε μεγάλα καλάθια, 
όπως αυτό που εικονίζεται να κρατά στα χέρια της η γυναικεία μορφή 
που πλησιάζει την καθιστή σε δίφρο (σκαμνί) νύφη. 

Πηγή : Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης 

Πυθαγόρας 
Φίλιοι Αριθμοί - Ο Πυθαγόρας και ο ορισμός τής Φιλίας 
διαβάστε σχετικό άρθρο στο blog μας 

Στην STAVROU Golden Culture
τιμούμε την Φιλία ως Ανθρώπινη Αξία
Σχεδιάσαμε μια ιδιαίτερη Συλλογή, τα Φίλια Κοσμήματα 
που αποτελούνται από δύο ξεχωριστά κομμάτια 
που εφαρμόζουν το ένα στο άλλο απόλυτα, 
όπως οι αληθινοί φίλοι.